KAISA LÖYTYNOJA

Olen pienestä maalaiskylästä Ylivieskan Löytynperältä lähtöisin oleva fysioterapeutti ja liikunnanohjaaja. Jo 15-vuotiaasta lähtien jääkiekon pelaaminen on vienyt minua asumaan eri puolille Suomea, kunnes vuonna 2019 päädyin jopa hieman hetken mielijohteesta Tampereelle. Tämä kertoo paljon luonteestani, elän elämääni juuri kuten haluan ja toteutan unelmiani!

Miksi minusta tuli fysioterapeutti?

Jääkiekkohommien päätyttyä kouluttauduin ensin liikunta-alalle, ja sitten fysioterapeutiksi. Kipinänä uravalinnalle toimi omat kokemukset avun saamisesta, ja sen merkityksestä.

Jääkiekkomaalivahtina pelatessani jouduin lonkkaleikkaukseen, jonka jälkeen lääkäri totesi, että en voisi koskaan enää pelata ilman kipua. Vaikka kipu oli kova, halu pelata oli kovempi ja pelasin hammasta purren yhden kauden verran. Kauden jälkeen pääsin fysioterapeutille, joka saman tien kumosi lääkärin sanat. Epäilin häntä hieman, mutta siitä alkoi kuitenkin tiivis kuntoutus ammattilaisen tuella. Seuraavan kauden ensimmäisissä jääharjoituksissa odotin jo niin tutuksi tullutta puukon iskua lonkkaan, mutta sitä ei tullutkaan!

Tämä kaikki teki minuun niin suuren vaikutuksen, että halusin itsekin oppia auttamaan ihmisiä.

Avun merkitys tilanteessa, jossa oma olo alkaa olla jo toivoton, on valtava. Kun kipu estää toteuttamasta omia unelmia, oli ne sitten isoja tai pieniä, tai jos normaalin arjenkin eläminen on hankalaa, voi se viedä mielen matalaksi. Usein tilanteeseen tyydytään ja totutaan, koska tietoa ja keinoja tilanteen helpottamiseksi ei itsellä ole.
Tässä minä haluan auttaa!

Koulutus:
Fysioterapeutti (AMK)